ACM legt boete op voor overtreding spamverbod

0

Spam blijft een hardnekkig probleem in de digitale communicatie. De motivatie achter spam is vaak financieel gewin, wat spammers aanzet tot het doorbreken van beveiligingsbarrières. In deze context heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onlangs actie ondernomen tegen een prominente speler in de markt: Daisycon B.V.

Het Verdict

ACM heeft Daisycon B.V. beboet (26-09-2014) voor haar cruciale rol bij het versturen van meer dan twee miljard spam e-mails. De totale boete bedroeg EUR 810.000. Het gaat hier om ongevraagde commerciële berichten waarvoor geen aantoonbare toestemming van de ontvangers was. Verder bleek het voor ontvangers lastig om zich effectief af te melden.

Reactie van ACM

Anita Vegter, een bestuurslid van de ACM, benadrukte de gedeelde verantwoordelijkheid van adverteerders, publishers en affiliate netwerken om zich aan de spamwetgeving te houden. Ze verklaarde dat spam het vertrouwen in elektronische communicatie ondermijnt en onnodige ergernis en kosten met zich meebrengt. Daarnaast heeft ACM ook twee leidinggevenden van Daisycon aansprakelijk gesteld.

De Context

In eerdere gevallen heeft de ACM boetes opgelegd aan adverteerders en publishers voor soortgelijke overtredingen. Ditmaal was een affiliate netwerk, Daisycon, in het vizier. Daisycon fungeert als schakel tussen adverteerders en publishers en speelt een centrale rol in het verspreiden van promotiemateriaal. De ACM benadrukt dat ook affiliate netwerken verantwoordelijk zijn voor correcte toestemming.

Reacties van het Publiek

De ACM ontving talloze klachten van consumenten over ongewenste berichten. Voor velen was het onduidelijk hoe hun gegevens werden verzameld of waarom ze de berichten ontvingen. Veel van de adressen werden bijvoorbeeld via specifieke enquêtes verzameld.

Reactie van Daisycon

Daisycon is het niet eens met het besluit en heeft inmiddels bezwaar ingediend tegen de opgelegde boete.

Conclusie

De zaak tegen Daisycon benadrukt de noodzaak voor alle betrokken partijen in de e-mailmarketingketen om de privacy van consumenten te respecteren en zich aan de wet te houden. Het onderstreept ook het voortdurende probleem van spam en de voortdurende inspanningen van regelgevende instanties om dit aan te pakken.

bron ACM

 

 

Previous articleInternet Marketing is een uit de hand gegroeide hobby
Next articleWat is er met Bannerbroker gebeurt?