
Ok, je hebt nu de mogelijkheid om e-mails en nieuwsbrieven te verzenden, maar nu verder, je moet ook e-mail adressen om het heen te versturen. Twintig jaar terug, gaf je de buurjongen 25 gulden en hij ging reclame, langs de duren verspreiden. Niet iedereen zat hier op te wachten, zodat de meeste reclame verdween in de papierbak of werd gebruikt om de barbecue aan te steken. Het de komst van internet en email werd het steeds gemakkelijker om reclame te verspreiden. Echter om reclame te verspreiden heb je een valide emailadres nog.
SPAM
In het aller begin, viste ik overal emailadressen op en ik mailde regelmatig, met tal van aanbiedingen. Dit werd niet door iedereen op prijs gesteld en ik kreeg af en toe een boze email. Later werden de regels m.b.t. email aangescherpt, je mocht niet zomaar mensen, email sturen en deze mensen, moesten zich vrijwillig hebben aangemeld en ze moesten de gelegenheid hebben om zich af te melden. Sinds een jaar of tien verzamel ik email adressen, met een optin, waarin ze de keuze krijgen om zich aan te melden, tevens moeten ze aangeven dat het er mee eens zijn, dat ze regelmatig email krijgen.
Als je aan e-mailmarketing wilt doen, dan heb je e-mailadressen nodig
Zonder emailadressen, geen email marketing. Ik verzamel emailadressen op mijn websites. Dit doen ik enkele maar op website’s waar er voor het onderwerp een markt of vraag na is. Voor bijvoorbeeld sigarenbandjes is er geen vraag, dus het is zinloos om hier een emaillijst van aan te houden. Voor dieetproducten, is er een enorme vraag, omdat de Nederlander, steeds dikker wordt en mensen simpel weg willen afvallen.
Het verzamelen doe op sommige websites via een popup, die na verloop van tijd naar voren komt. Zo’n popup moet niet hinderlijk zijn en na een paar seconden blijven terug komen.
Doelgroep
- Je moet weten wat je doelgroep is en je reclame hierop gaan afstemmen. Je moet ook rekening houden met de leeftijd van je doelgroep. Je behoort minderjarigen, niet lastig te vallen met meerderjarig zaken, zoals erotische mailing. In mijn optiek, moet je niet aan erotische mailing doen. Het voordeel van het verzamel van emailadressen per websites is dat je een emaillijst per doelgroep opbouwt.
Hoe verzamel ik emailadressen en wat wel doen en wat moet je niet doen
Wel doen:
- Je moet de mensen geïnteresseerd maken in je website, zodat ze zich (vrijwillig) inschrijven op jou email, voordeel is dat je een emaillijst opbouwt, per niche en doelgroep.
- Maak gebruik van een professionele optin, van bijvoorbeeld OptIn Ninja. Deze optin’s voldoen aan de laatste stand der techniek en wetgeving. Met de wetgeving, bedoel ik de General Data Protection Regulation (GDPR) of de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
- Zorg er voor dat je op website een privacy disclaimer hebt, waarin staat vermeld welke gegevens je verzameld en waarvoor.
- Plaats bij een interessant artikel, de mogelijkheid om mensen te laten inschrijven voor je berichten.
- Beperk de persoonlijke gegevens, tot naam of alias en emailadres.
Niet doen:
- Je moet geen emailadres bestanden kopen, dit zijn riscovolle lijsten, waarbij de afzenders vaak een ban krijgen. Deze lijsten zijn meestal verzadigd, doordat veel personen deze gebruiken en de ontvanger ze niet leest, maar delete.
- Stuur geen ongevraagde emails naar mensen, zorg er voor dat ze de mogelijkheden hebben om zich uit te schrijven.
- In je optin vraag naar teveel persoonlijke gegevens, zoals, geaardheid, lichaamstype en hoe meer persoonlijke gegevens je bewaard, hoe complexer het voor je wordt om dit te onderhouden en te beveiligen. De data die je verzameld, moet veilig zijn.
Als je de nieuwsbrief wilt van deze website schrijf je dan in, middels onderstaande link. In het kader van dit bericht, verzamel alleen geïnteresseerd het emailadres. Het emailadres gebruik ik, om jullie als doelgroep te mailen.
Nieuwsbrief