Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen – abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Bijvoorbeeld je plaatst een advertentie van zoals onderstaand voorbeeld. Als iemand deze link aan klikt gaat hij naar de website van Euroclix en als hij lid wordt krijg ik provisie. In dit geval € 1,95.
Affiliate marketing is rol van tussenpersoon
Als affiliate ben je een soort van tussenpersoon. De tussenpersoon probeert zoveel mogelijk producten te verkopen, waardoor hij provisie krijgt. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder.
Met affiliate marketing verdienden de meeste internet ondernemers hun geld. Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen – abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd.
Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen – abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder. Er kan ook per click of per pageview betaald worden. Voorbeelden van typische affiliate concepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven.
Hoe kun je dit doen
Door onder andere advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen of deze aan anderen kenbaar te maken door ze een email te versturen. Er kan ook per click of per pageview betaald worden. Voorbeelden van betaling per click is adsense.
Voorbeelden van affiliatewebsites
Voorbeelden van typische affiliate concepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven.
No cure no pay
Affiliate marketing is gebaseerd op het principe van no cure no pay, als je geen resultaat
De vier vergoedingsstructuren bij affiliate marketing zijn:
Pay per click (PPC)
PPC staat los van het aantal gegenereerde verkopen of leads, er wordt namelijk een vast bedrag – vaak enkele centen – uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal (de banner- of tekstlink) van de adverteerder. De afkorting eCPC staat voor de effectieve cost per click. De eCPC wordt berekend aan de hand van de gemiddelde opbrengst of uitgave per geleverde of ontvangen bezoeker. Een voorbeeld is hiervan is Adsense.
Pay per lead (PPL)
Een leadvergoeding wordt uitgekeerd wanneer een bezoeker via de affiliate contact opneemt met de adverteerder door bijvoorbeeld een formulier in te vullen. Dit hoeft niet direct te leiden tot een afspraak zoals bij onderstaand PPS (Pay per sale), het leveren van een potentiële klant is voldoende. Het is vervolgens de taak van de adverteerder om het daadwerkelijk om te zetten in een sale of klus, hier houdt de affiliate zich niet mee bezig. Vaak worden leadvergoedingen uitgekeerd bij de promotie van diensten die niet direct via internet verkocht worden, zoals loodgieterswerk bijvoorbeeld. Een voorbeeld hiervan is Daisycon
Pay per sale (PPS)
Hier wordt een vergoeding betaald zodra de bezoeker via de affiliate voor directe omzet zorgt. In de praktijk betekent dat meestal een verkoop (sale) van een product aan de bezoeker. De adverteerder kan als vergoeding een percentage van het verkoopbedrag uitkeren aan de affiliate. Een voorbeeld hiervan is Paypro
Pay per view (PPV)
Hierbij wordt er een vergoeding uitgekeerd aan de affiliate door de adverteerder per keer dat de advertentie bekeken is. Een voorbeeld is hiervan is Adsense.
Foutieve transacties
Door storing of foutieve handelingen gaan transacties wel eens mis. Een transacties zijn goed- en/of afgekeurde leads of clicks. De affiliate is af volledig afhankelijk van datgene wat de adverteerder via het boekingssysteem aan dat systeem laat weten. Voordat je affiliate wordt van een bedrijf is het verstandig om deze te controleren. Dit controleren kan je doen via Google, zoek en gij zult vinden.
Voor en nadelen Affiliate marketing voor de adverteerders
- Een affiliate doet het verkoop werk voor de adverteerders.
- Betaling vind pas plaats bij een succesvolle transactie. (No cure no pay)
- De adverteerder betaald commissie om zijn product te laten verkopen. (Hij heeft echter zelf deze kosten niet.)