Ik merk dat internetondernemers niet erg bedrijfseconomische denken. Een website moet je zien als een productiemiddel, dat voor jou moet gaan produceren. Wat produceer je namelijk ? Je zet bezoekers verkeer a.d.v. van hun interesse om in een activiteit dat ze een actie gaan doen. Welke actie bijvoorbeeld het klikken op een banner.
Als de bezoeker op de banner klikt krijg je in sommige gevallen betaald of je krijgt betaald als deze bezoekers iets koopt.
Om een inzage te krijgen van je verdiend per bezoeker moet je een registratie gaan bijhouden per website wat de opbrengsten zijn per jaar. Dit moet je weg zetten tegen de kosten. Als dit doet weet je, de jaarlijks opbrengst van het productiemiddel. Als dit negatief is, moet je afvragen of je dit productiemiddel wel rendabel is.
Als deze niet rendabel is kun je beter dit productiemiddel afstoten en beginnen met een nieuw project. De informatie die op de website staat gaat niet verloren, want een beetje internetondernemer bewaart alle relevante informatie.
Wat je ook kunt doen is het onderzoeken naar de reden dat de website niet rendabel is, misschien te weinig bezoekers, banners op de verkeerder plaats, inhoud van de website onvoldoende. Als dit zo is, kun je besluiten om de website te verbeteren. En als deze niet rendabel is te krijgen, moet je er gewoon mee stoppen.
De meeste internetondernemers zijn geen fulltimers, ze doen deze activiteit er gewoon bij. Als ze 10 uur per week hiervoor beschikbaar hebben is tijd een schaars goed. Een website heeft altijd onderhoud nodig, er moeten updates worden geïnstalleerd, je moet controleren of alle website functies nog werken, of de website niet is gehackt. De emotie van een ondernemer speelt op de achtergrond een rol, tenslotte hij of zij heeft er zoveel in geïnvesteerd…. Doorgaan is bedrijfseconomisch gezien altijd duurder dan te stoppen. Gebruik je energie beter voor een nieuw project.
Kortom, maak een keuze op bedrijfseconomische gronden en niet op emotie.